Tukemossa

17.40 - 17.50   Mikä on Tukemo ?
                      - lehtori Tytti Haapamäki

17.50 - 18.00  NY Vuosi yrittäjänä -ohjelma
Kaksi yhdeksäsluokkalaista         

Normaalikoulun 9A- ja 9C-luokan oppilaita osallistuu NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan. Se tarjoaa nuorille mahdollisuuden laajentaa tietämystään yrittäjyydestä ja oppia työelämässä tarvittavia taitoja. Oppilaat ovat perustaneet lukuvuoden ajaksi kolme omaa yritystä, joiden pyörittämisestä he ovat itse vastuussa. Samalla he luovat oman oppimisympäristönsä, jossa kokeilu ja virheet ovat sallittuja. Luokanvalvojat ovat kuitenkin apuna, motivoimassa ja tukena. 

18.00 - 18.10 Monimuotoinen arviointi - UBIKO haastoi miettimään
Lehtori Vuokko Kangas ja Tohtorikoulutettava, lehtori Heikki Kontturi

Vuosikymmeniä opettajan tehtävä on ollut tietää ja kertoa, oppilaan omaksua ja totella. Nykyinen työelämä perustuu sitä vastoin yhteistyöhön, ongelmanratkaisuun, uuden oppimiseen taitoon ja sitkeyteen tavoitella jatkuvasti muokkautuvaa päämäärää. UBIKO-hankkeessa haettiin kenoja miten koulun pitäisi reagoida näihin vaatimuksiin. Vuokko ja Heikki tuovat keskusteluun oppimisen arvioinnin uusia näkökulmia ja kuvaavat millaisia menetelmiä UBIKO-hankkeessa löydettiin alakouluikäisten oppilaiden kanssa työskenneltäessä.

18.10 - 18.20  Miten opettajat arvioivat uutta opetussuunnitelmaa?
Lehtori Pasi Kurttila ja projektipäällikkö Markku Lang

Jokainen uusi opetussuunnitelma joutuu tarkastelun ja arvioinnin kohteeksi. Mitä opettajat vastasivat, kun heiltä kysyttiin uudesta perusateen opetussuunnitelmasta? Kysyimme Oulun kaupungissa opettavilta opettavilta opettajilta ajatuksia uuden opetussuunnitelman oppimiskäsityksestä, laaja-alaisesta osaamisesta, toimintakulttuurista, oppimisympäristöistä, arvopeustasta ja työtavoista. Mitä mieltä he olivat? 

Pasi Kurttila ja Markku Lang ovat tutkineet koulukulttuurin ja oppimaiseman välistä yhteyttä Suomessa vuodesta 2010 saakka.

Lisätietoa: oppimaisema.fi

18.20 - 18.30 Lukuinto – innosta lapsi ja nuori lukemaan
Suunnittelija Siina-Mari Tikkinen ja suunnittelija Marianna Junes

Lukumotivaatio hukassa? Miten lapsi tai nuori löytäisi hyviä kirjoja? Vinkkejä vanhemmille lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidon tukemiseen.

Lukuinto-ohjelmassa pyritään innostamaan lapsia ja nuoria lukemaan ja kirjoittamaan. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa kasvattajien ja kirjastoammattilaisten keinoja monipuolisen luku- ja kirjoitustaidon tukemisessa. Ohjelman kohderyhmänä ovat 6–16-vuotiaat lapset ja nuoret sekä opettajat, kirjastoammattilaiset ja vanhemmat. Lukuinto on Opetus- ja kulttuuriministeriön hanke, jota toteuttaa Oulun yliopisto vuosina 2012–2015.                   

18.30 - 18.40   DIYlab
Lehtori Kerttuli Saajonranta
                   
DIYlap on EU:n hanke, jonka tavoitteena on kehittää elinikäsen oppimisen taitoja sekä lisätä oppijoiden osallisuutta, yhteistyötaitoja ja digitaalisia valmiuksia. Hankkeessa hyödynnetään päivän teknologisia valmiuksia. Projektiryhmä koostuu kolmen yliopiston, alakoulun ja yläkoulun muodostamasta verkostosta.l Hankkeen partnerit tulevat Suomesta, Espanjasta ja Tsekin tasavallasta.

18.40 - 18.50  LUMA - tutki ja kokeile
Tuntiopettaja Hanna Tuhkanen

Matemaattisten aineiden osaamista tarvitaan yllättävän monissa asioissa. Työpajassa pääset tutustumaan LUMA-hankkeeseen, jonka tarkoituksena on luoda paremmat valmiudet hyödyntää fysiikan, kemian ja matematiikan osaamista nyt ja tulevaisuudessa.


18.50 - 19.00  Yrityskylä
Lehtori Laura Salmela ja lehtori Jani Polvinen

"Yrityskylä on peruskoulun kuudensille luokille suunnattu yhteiskunnan, työelämän ja yrittäjyyden oppimiskokonaisuus. Yrityskylä-oppimisympäristö on pienoiskaupunki, jossa oppilas työskentelee omassa ammatissaan sekä toimii kuluttajana ja kansalaisena osana yhteiskuntaa. Yrityskylä Pohjois-Pohjanmaa -oppimisympäristöä koordinoi Taloudellinen tiedotustoimisto TAT ja se toteutetaan yhteistyössä Oulun kaupungin ja Pohjois-Pohjanmaan alueen kuntien kanssa. "




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti